Posts

naughty-पॉटी

naughty-पॉटी ©  mulsha nkar13. All articles, scripts, poetry, prose, reviews written here are exclusive copyrights of mulshankar13. Any article, poetry, prose, story or reviews may be reused, quoted in full or as an excerpt only with attribution to "Source: mulshankar13". मैं हूँ naughty,  मैं हूँ naughty, हा हा हा! हा हा हा! मैनें किया पॉटी, मैनें किया पॉटी वाह वाह वाह! वाह वाह वाह!

An Invitation

Hey, Did you say Sunday? O Yes! Sunday! A lot can happen on a Sunday! On a lazy Sunday afternoon laid on the bare floor of your veranda you can spend hours gazing at the endless clouds floating over your head in a clear blue sky. And just then you realize what a tiny dot you are in this Milky Way! On a Sunday, you can be at the lunch or the dinner table of a Bengali friend of yours. And while indulging yourself voraciously at some dishes divine enough for the GODS themselves you can swear that from thereon, “I live only to eat from here on”! Or on a Sunday, still better, you can choose to laugh out loud! Loud enough to dissipate your worries and troubles away, far away! So take that stretched walk this Sunday evening around BEL’s exceptionally green surroundings to wander into the BEL auditorium better known as BEL Kalakshetra. And as you enter inside you would find some brilliant artistes on stage enacting a story in a language as sweet as the Rosogolla itself. What’

काठगोदाम

काठगोदाम © mulshankar13. All articles, scripts, poetry, prose, reviews written here are exclusive copyrights of mulshankar13. Any article, poetry, prose, story or reviews may be reused, quoted in full or as an excerpt only with attribution to “Source: mulshankar13” हमारे बगीचे के कुछ फूल थें जो तुमने बचपन में कभी तोड़े थें ! कई साल बाद उन्हें फिर देखे हैं हमारे मंदिर की चौखट पे ! अर्सों पुरानी बात हमारी मानों अभी कल बीती हो, हमारी स्कूल के भारी बस्ते, एक दूसरे से मुह फेरे, एक ही स्कूल वॅन में बैठे अपनी राह चल दिए थें ! दस बजे की घंटी तो ठीक थी चार बजे की घंटी कुछ जल्दी न बज जाती थी ? स्कूल वॅन में बैठे घर कुछ जल्दी न आ जाता था ? अक्रम-पक्रम, अल्टम-पलटम, चुरमूर-झुर्मूर, रुस्तम-पुस्तम, खुटपुट-छुटपुट, ढोलक-पोलक ! हाथ बढ़ा कर छू लूँ तुझको एक बार कस कर तू ज़रा आवाज़ लगा तो बचपन !

बेबसी से मिले हो कभी ?

बेबसी से मिले हो कभी ? © mulshankar13. All articles, scripts, poetry, prose, reviews written here are exclusive copyrights of mulshankar13. Any article, poetry, prose, story or reviews may be reused, quoted in full or as an excerpt only with attribution to "Source: mulshankar13". बाघी बेटा विधवा बेटी दूर चीता पर पत्नी लेटी बेबसी से मिले हो कभी ? हाथ में निवृत्ति की चिट्ठी! थाली में कल की गर्म रोटी अंतिम पड़ाव पर संतान बन मुंशी पूछता भविष्य निधि कि मिति! बेबसी से मिले हो कभी ? अर्ध रात्रि! पैंसठ की काठी बिस्तर पे ज्यूँ करवट लेती बसर पुरानी मृत भार्या मेरी चुप के से मेरे पास आ लेटी हाथ बढ़ाता छू ना पाता! बेबसी से मिले हो कभी ? बेबसी से मिले हो कभी ? कभी भीड़ में अचानक उसने रूह पर थप्पर मारी है?

The Coward

The Coward © mulsha nkar13. All articles, scripts, poetry, prose, reviews written here are exclusive copyrights of mulshankar13. Any article, poetry, prose, story or reviews may be reused, quoted in full or as an excerpt only with attribution to "Source: mulshankar13".   The bicycle is the most important possession for a child growing up. Being able to ride one without the two small props on either side is synonymous to self identity. It is a feeling which would remain one of the most important impressions in his or her mind for the life ahead. We grew up inside a government jute mill. Dad was then the Assistant Manager in the mill which was nationalised in 1980 along with six others of which one was outside Calcutta. The Khardah jute mill where I and my siblings grew up was along the Hooghly River as many others. I could see the mighty tributary of the Ganges flowing in its full pomp and show on the lazy afternoons seated from the veranda of my house. The mil

बाबूजी की गर्म रोटियाँ

©  mulsha nkar13. All articles, scripts, poetry, prose, reviews written here are exclusive copyrights of mulshankar13. Any article, poetry, prose, story or reviews may be reused, quoted in full or as an excerpt only with attribution to "Source: mulshankar13". "किरण, बाबूजी ने खाना खा लिया क्या?", अमित अभी दफ़्तर से लौटा ही था की उसने किरण को आवाज़ लगाई! हाँ! वो खा चुके, तुम्हारी राह देख रहे थे पर तुमने आने में देर कर दी", किरण ने कहा! "किरण, बाबूजी को रोटियाँ गर्म ही परोसी थीं ना?" "अभी वो सोए नहीं हैं! खुद पूछ कर तसल्ली कर लो", किरण ने व्यंग भरे स्वर में उत्तर दिया! "अरे नहीं! मेरा मतलब था की तवे से तुरंत उतारकर  परोसी  थीं क्या... अच्छा खाना जल्दी ले आओ! कल दफ़्तर थोड़ा जल्दी जाना है"! कुछ देर बाद अमित और किरण खाने बैठें! "एक बात पूछूँ अमित?", किरण ने अमित को खाना परोसते हुए कहा! "हाँ बोलो"! "क्या मैं बाबूजी का ठीक से ध्यान नहीं रख पाती या मेरी सेवा भाव में कोई कमी रह गई है?"

समुंदर और आँसू

समुंदर और आँसू ©  mulsha nkar13. All articles, scripts, poetry, prose, reviews written here are exclusive copyrights of mulshankar13. Any article, poetry, prose, story or reviews may be reused, quoted in full or as an excerpt only with attribution to "Source: mulshankar13". धरती के तकिये पर अपना सर रख समुंदर को रोते देखा है कभी? रात को जब  सब शांत सो जाते हैं! दिन भर की बातें याद कर भूली बिस्री रातें याद कर! वह बचपन जब पहाड़ों पर एक पतली धारा किल्कारियाँ मारती थी ! वह यौवन जब नदी बन समतल पर अंगराईयाँ लेती थी ! हर्ष-विषाद अपमान-सम्मान स्वार्थ-परमार्थ पक्षपात-यज्ञ! इन वेदनाओं की व्याकुलता कठिनता परंतु अर्ध-सफलता से अपने अथाह हृदय में समेटे, धरती के तकिये पर अपना सर रख समुंदर को रोते देखा है कभी? रात को जब  सब शांत सो जाते हैं! फिर भी कभी करवट लेते उसके कुछ गरम आँसू आँखों के कोनों से निकल उसके कपोलों के रेत की सुर्ख़ियों में कहीं निःशब्द छुप जाते हैं! धरती के तकिये पर अपना सर रख समुंदर को रोते देखा है कभी? रात को जब  सब शांत सो जाते हैं

मत पूछ ऐ काफ़िर

मत पूछ ऐ काफ़िर Copyrights reserved. Any extract may be reused with credit as Source: mulshankar13 मत पूछ ऐ काफ़िर कि आज किराएदार क्यूँ हूँ कोई   एक मर्तबा इस दहलीज़ पर दस्तक तो देगा! मत पूछ ऐ काफ़िर कि इन दीवारों पर इतने शीशें क्यूँ हैं कोई रहता है यहाँ कभी उसका एहसास तो होगा! मत पूछ ऐ काफ़िर कि आज तन्हा क्यूँ हूँ कोई था अपना मेरा उसका क़त्ल किया तो होगा! मत पूछ ऐ काफ़िर कि आज ज़िंदा क्यूँ हूँ कोई क़ब्र पर मेरे कलमा पढ़े उसका इंतज़ार तो होगा!

एहसास-ए-नज़्म

तेरे दहलीज़ पर दिया तो जलाने आएँगे बहुत काफ़िर तेरे क़ब्र पर जो आएँ उन्हें याद रखना ||

Play Review: The Tale of Haruk Hindu Theatre Fest Bangalore 2013

Image
Play Review: The Tale of Haruk Hindu Theatre Fest Bangalore 2013 Images from the play as published in The Hindu Review of the play as published in The Hindu

Play Review: The Djinns of Eidgah

Play Review: The Djinns of Eidgah Date: August 16, 2013 Venue: Hindu Theatre Fest 2013 Bengaluru Review: Emotions-aspirations, hope-despair, freedom-abhorrence all seemed to be as intertwined as elflocks into the lives of the Kashmiri hoi polloi, in this masterpiece by Abhishek Majumdar. The Djinns wended through the beaded curtain surreally quick only to bloom hope through flying carpets for orphaned Ashrafiya on one hand, while to haunt Dr. Baig of memories  of his now exanimate son, to the violence in Kashmir. The cacophony of thumping boots, mourning procession, gun-shots, shrieks and pale lightning, all kaleidoscopically brought the confusion and melancholy prevailing at the valley down to Bengaluru. Bilal, Coach and the two Indian sentries leave an indelible imprint through their performance.

गरम जलेबी

गरम जलेबी ©  mulsha nkar13. All articles, scripts, poetry, prose, reviews written here are exclusive copyrights of mulshankar13. Any article, poetry, prose, story or reviews may be reused, quoted in full or as an excerpt only with attribution to "Source: mulshankar13". माँ ! कभी  कभी  यूँ ही इस युवास्था में बचपन की ओर करवट ले सो जाता हूँ ! आँख बंद हैं, होठों पे मुस्कान  खेल खिलौनों चीजों की! वह कुंटे से लटकी गुड़िया  स्मरण स्मृति के धागों में ! माँ ! कभी कभी यूँ ही इस युवास्था में लालच प्रेणित निर्मल यादों की ओर करवट ले सो जाता हूँ ! रंग बिरंगे पैजामें  रेशम्दार कुर्ता था टंगा  हुआ! टिम टिम करते बिजली के जूते सब थें आकांक्षाओं कि खाली मुट्ठी में! माँ! कभी कभी यूँ ही इस युवास्था में उस करुणामय हठ की ओर करवट ले सो जाता हूँ! कुंटे से लटकी गुड़िया तोड़ कुर्ते पैजामें जूते छोड़! आज नहीं कल फिर आएंगे भाग चलें थें गरम जलेबी के बहकावे में! माँ! कभी कभी यूँ ही इस युवास्था में उन गरम जलेबियों की ओर करवट ले सो जाता हूँ! मेरा मुन्ना है उस

The Perfect Break Up

The Perfect Break Up ©  mulsha nkar13. All articles, scripts, poetry, prose, reviews written here are exclusive copyrights of mulshankar13. Any article, poetry, prose, story or reviews may be reused, quoted in full or as an excerpt only with attribution to "Source: mulshankar13". Commandment 1:   Thou shall never argue with thou's husband. Commandment 2:   Thou shall always get up before thou husband gets up in the morning. Commandment 3:   Thou shall make sure that the breakfast is ready at 7 and the dinner at 8 no matter what work thou have at office. Commandment 4:   Without an inch of a doubt thou must proclaim that thou’s husband is the greatest man alive on the earth and can never be wrong. Commandment 5:   Thou shall quietly go and sulk in the bedroom if ever thou’s husband gets angry on you for in his holy feet lies thou’s salvation. Commandment 6:   Thou shall never even admire any man but thou husband. I

दोपहर की नींद

 दोपहर की नींद  ©  mulsha nkar13. All articles, scripts, poetry, prose, reviews written here are exclusive copyrights of mulshankar13. Any article, poetry, prose, story or reviews may be reused, quoted in full or as an excerpt only with attribution to "Source: mulshankar13". आजकल दोपहर में बैठे बैठे ही , पलक लग जाती है! लगता है जब से बिछडें हैं, तुम सोयी नहीं हो !

बूझो तो जाने

बूझो तो जाने आग जला अंगीठी पर रोटी ठंडी पर गयी है ! हीरा तोड़ कोयला कूटेंगे आटा गू न्थेंगे ठंडी रोटी से !

सिलवटें

सिलवटें ©  mulsha nkar13. All articles, scripts, poetry, prose, reviews written here are exclusive copyrights of mulshankar13. Any article, poetry, prose, story or reviews may be reused, quoted in full or as an excerpt only with attribution to "Source: mulshankar13". अभी सुबह होने में कुछ घंटे बाकी थें नींद बस यूँ ही  खुल गयी थी ! बगल में हाथ फैलाया तो तुम नहीं थी ! बिस्तर की सिलवटें कुछ यूँ बिखरी पड़ी थीं , मानों तुम वहाँ से अभी उठी हो ; गुसल खाने की ओर देखा तो बत्ती बंद पड़ी थी रसोई से कुछ बर्तनों के खनकने की आवाज़ आ रही थी ; जाकर देखा तो कुछ भी नहीं था कोई नहीं था ,तुम नहीं, तुम्हारी परछाईं भी नहीं ! सपना था शायद मेरी  नींद यूँ ही खुल गयी थी ! बिस्तर की सिलवटों में तुम नहीं थी तुम्हारी यादें होंगी ! अगर तुम सच में उन सिलवटों में होती तो मेरे हथेली की रेखाएँ इतनी स्पष्ट ना होती ! तुम्हारे चहरे की सुर्ख़ियों से उलझ  कुछ नर्म पड़ गई होतीं ! मेरी नींद यूँ ही खुल गयी थी बिस्तर की सिलवटों में तुम नहीं थी ज़रूर तुम्हारी यादें हों

Baghdad Wedding: A Review

Review: Baghdad Wedding Play:Baghdad Wedding The Hindu Theater Fest Bangalore August 26 2012 The Review From the optimism of London to the despair of Baghdad via the hell of Abu Gharib prison, Baghdad Wedding is a panorama of images of life before, after and now in Iraq. It’s not just the wedding of Salim that goes wrong but dreams, aspirations, loyalties and principals that surrender to the indiscriminate spray of bullets. The sarcasm from the characters though humorous on the surface yet deep at the bosom of their hearts manifests as the pain of the foregone moonlit nights now eclipsed forever by bullets and choppers and can’t be obliterated. The script keeps on moving nostalgically between past and present highlighting the differences between the intoxicating beer of London and the glass shred in the cornea of Baghdad. The music echoes that Baghdad was beautiful until you interfered. You ponder as you walk out “Mr. Bush were bombs the only opti